Pociągi dla Metra w Krakowie
Kiedy mówi się o budowie metra, najczęściej poruszanymi tematami są drążenie tuneli lub budowa estakad czy planowanie przebiegu linii. Tymczasem równie ważnym – jeśli nie najważniejszym – elementem metra są pociągi, bo to dzięki nim całe metro funkcjonuje. Wymagają uwagi dlatego, bo to od ich parametrów będzie zależała sprawność i przepustowość metra, komfort pasażerów, a także koszty utrzymania pociągów.

Gdyby w Krakowie istniało metro, miasto musiałoby zdecydować się na zakup pociągów obsługujących kolejne linie. Są tutaj dwie możliwości: zakup nowych pociągów lub odkupienie używanych wagonów od innego miasta, które postanowiło wymienić tabor. Sytuacja jest identyczna jak ta z krakowskimi tramwajami, które są albo fabrycznie nowe albo przyjechały zza granicy i przeszły poważny lifting.

Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Nowe składy są ładne, nowoczesne, naszpikowane elektroniką, ale też niestety słono kosztują. Za jeden pociąg Siemens Inspiro do obsługi drugiej linii metra w Warszawie, stolica musiała zapłacić ponad 30 milionów złotych. Używany pociąg można kupić kilka a nawet kilkanaście razy taniej. Takie składy jednak z racji swojego wieku i konstrukcji wymagają dużo częstszych przeglądów, co z kolei podnosi koszty ich eksploatacji.

Pociągi dla metra różnią się znacznie od tramwajów, a w niektórych aspektach także od zwykłych pociągów osobowych, którymi zwykliśmy podróżować. Przede wszystkim mają dużo drzwi, które umożliwiają szybką i sprawną wymianę pasażerów. Nie mają przedziałów, aby wewnątrz pociągu uzyskać jak najwięcej przestrzeni. W pociągu znajduje się nawet 8 silników o dużej mocy, które pozwalają mu na duże przyspieszenie. Dzięki temu skład szybko osiąga maksymalną prędkość, którą porusza się po szlaku. Nowe pociągi wyposażone są w system, który samoczynnie zatrzymuje pociąg na stacji w odpowiednim miejscu.

Prawdopodobnie minie jeszcze trochę czasu, zanim przekonamy się jakie pociągi obsługiwałyby krakowskie metro, niemniej my już dziś pozwoliliśmy sobie trochę pofantazjować i przemalowaliśmy warszawskiego Siemensa Inspiro na krakowskie barwy. Jak Wam się podoba? ;-)



Pociąg Siemensa dla Metra w Krakowie

Polecamy
Wasze metro
Mapa natężeń
Pociągi
Historia metra
Linie
W krakowskim Metrze, śmiało mogłoby znajdować się 5 linii. Jedna z nich łączyłaby najbardziej oblegany w komunikacji miejskiej szlak wschód-zachód.
więcej...
Mapa natężeń
Mapa tworzona jest na podstawie głosów użytkowników serwisu, którzy wybierają odcinki z hipotetycznej sieci metra, którymi podróżowaliby najczęściej.
więcej...
Tunele
Wbrew pozorom zbudowanie sieci metra w Krakowie wcale nie byłoby takie skomplikowane. Aby uruchomić pełną sieć, trzeba byłoby wydrążyć tylko ok. 12 tuneli podziemnych między stacjami.
więcej...
Mapa Metra
Jest wiele wariantów ułożenia tras i stacji Metra w Krakowie. W tym dziale można zobaczyć mapę prezentującą jeden z nich.
więcej...
Historia metra
Pierwszy podziemny tunel kolejowy został otwarty w 1845 r. w nowojorskim Brooklynie. 18 lat później otwarto w Londynie pierwszą całkowicie podziemną linię kolejową.
więcej...
Komentarze