Pociągi dla Metra w Krakowie
Kiedy mówi się o budowie metra, najczęściej poruszanymi tematami są drążenie tuneli lub budowa estakad czy planowanie przebiegu linii. Tymczasem równie ważnym – jeśli nie najważniejszym – elementem metra są pociągi, bo to dzięki nim całe metro funkcjonuje. Wymagają uwagi dlatego, bo to od ich parametrów będzie zależała sprawność i przepustowość metra, komfort pasażerów, a także koszty utrzymania pociągów.

Gdyby w Krakowie istniało metro, miasto musiałoby zdecydować się na zakup pociągów obsługujących kolejne linie. Są tutaj dwie możliwości: zakup nowych pociągów lub odkupienie używanych wagonów od innego miasta, które postanowiło wymienić tabor. Sytuacja jest identyczna jak ta z krakowskimi tramwajami, które są albo fabrycznie nowe albo przyjechały zza granicy i przeszły poważny lifting.

Każde rozwiązanie ma swoje wady i zalety. Nowe składy są ładne, nowoczesne, naszpikowane elektroniką, ale też niestety słono kosztują. Za jeden pociąg Siemens Inspiro do obsługi drugiej linii metra w Warszawie, stolica musiała zapłacić ponad 30 milionów złotych. Używany pociąg można kupić kilka a nawet kilkanaście razy taniej. Takie składy jednak z racji swojego wieku i konstrukcji wymagają dużo częstszych przeglądów, co z kolei podnosi koszty ich eksploatacji.

Pociągi dla metra różnią się znacznie od tramwajów, a w niektórych aspektach także od zwykłych pociągów osobowych, którymi zwykliśmy podróżować. Przede wszystkim mają dużo drzwi, które umożliwiają szybką i sprawną wymianę pasażerów. Nie mają przedziałów, aby wewnątrz pociągu uzyskać jak najwięcej przestrzeni. W pociągu znajduje się nawet 8 silników o dużej mocy, które pozwalają mu na duże przyspieszenie. Dzięki temu skład szybko osiąga maksymalną prędkość, którą porusza się po szlaku. Nowe pociągi wyposażone są w system, który samoczynnie zatrzymuje pociąg na stacji w odpowiednim miejscu.

Prawdopodobnie minie jeszcze trochę czasu, zanim przekonamy się jakie pociągi obsługiwałyby krakowskie metro, niemniej my już dziś pozwoliliśmy sobie trochę pofantazjować i przemalowaliśmy warszawskiego Siemensa Inspiro na krakowskie barwy. Jak Wam się podoba? ;-)



Pociąg Siemensa dla Metra w Krakowie

Polecamy
Wasze metro
Mapa natężeń
Pociągi
Historia metra
Tunele
Wbrew pozorom zbudowanie sieci metra w Krakowie wcale nie byłoby takie skomplikowane. Aby uruchomić pełną sieć, trzeba byłoby wydrążyć tylko ok. 12 tuneli podziemnych między stacjami.
więcej...
Mapa natężeń
Mapa tworzona jest na podstawie głosów użytkowników serwisu, którzy wybierają odcinki z hipotetycznej sieci metra, którymi podróżowaliby najczęściej.
więcej...
Linie
W krakowskim Metrze, śmiało mogłoby znajdować się 5 linii. Jedna z nich łączyłaby najbardziej oblegany w komunikacji miejskiej szlak wschód-zachód.
więcej...
Historia metra
Pierwszy podziemny tunel kolejowy został otwarty w 1845 r. w nowojorskim Brooklynie. 18 lat później otwarto w Londynie pierwszą całkowicie podziemną linię kolejową.
więcej...
Mapa Metra
Jest wiele wariantów ułożenia tras i stacji Metra w Krakowie. W tym dziale można zobaczyć mapę prezentującą jeden z nich.
więcej...
Komentarze