Historia Metra
Pierwszy podziemny tunel kolejowy został otwarty w 1845 r. w nowojorskim Brooklynie. 18 lat później otwarto w Londynie pierwszą całkowicie podziemną linię kolejową. Na pierwszą zelektryfikowaną linię trzeba było czekać kolejnych 17 lat. Plany wybudowania w Polsce pierwszej linii metra sięgają początku ubiegłego wieku. W 1925 r. podjęto pierwszą uchwałę o budowie kolei podziemnej w Warszawie.

Prace przerwał jednak wybuch II wojny światowej. Do pomysłu wrócono w kilka lat po zakończeniu działań wojennych, jednak na rozpoczęcie prac budowlanych trzeba było czekać aż do 1983 r. Pierwsze wagony warszawskiego metra wyruszyły w 1995 r.

Warszawa nie była jedynym polskim miastem, które aspirowało do miana prawdziwej metropolii z rozwiniętą komunikacją miejską. W "Miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Krakowa" z połowy lat 60. ubiegłego stulecia przewidziano budowę pierwszego tunelu prametra, w którym na odcinku od Ronda Mogilskiego, przez Dworzec Główny, aż po ulicę Karmelicką kursowałyby tramwaje.

Prace budowlane w pobliżu Dworca Głównego rozpoczęto w 1973 r. Do lat 80. wybudowano tunel pod dworcem kolejowym, a także palisady na odcinku od dworca, wzdłuż ul. Lubomirskiego do Ronda Mogilskiego. W 1982 r. specjaliści z Norymbergii wykonali ekspertyzę, która potwierdziła celowość i możliwość budowy metra w obrębie śródmieścia Krakowa.

Do przyspieszenia prac nad budową metra w Krakowie doszło w 1987 r., po zakończeniu dużej konferencji naukowo-technicznej pt. "Metro w Krakowie". Decyzję o rozpoczęciu prac projektowych budowy pierwszej linii metra w Krakowie podjął ówczesny prezydent miasta Tadeusz Salwa. Rok później Rada Narodowa Miasta Krakowa przyjęła nowy plan ogólny zagospodarowania miasta, w którym metro stanowiło docelowo podstawowy środek komunikacji zbiorowej.

W 1990 r. Biuro Rozwoju Krakowa opracowało studium na temat możliwych wariantów dwóch tras metra w Krakowie. Jednakże po transformacji ustrojowej wstrzymano wszelkie prace koncepcyjne. Zamiast w metra w planach zagospodarowania przestrzennego Krakowa pojawiła się idea stworzenia linii szybkiego tramwaju. W 1995 r. powrócono więc do prac przy budowie tunelu na odcinku od Ronda Mogilskiego do Dworca Głównego. Odcinek ten został ukończony w 1999 r.

Kolejne prace przy budowie tunelu dla linii szybkiego tramwaju trwały aż do 2008 r. Oficjalne otwarcie mierzącego 1538 metroów tunelu odbyło się 11 grudnia 2008 r.

Kryzys ekonomiczny sprawił, że obecne władze miasta bardzo ostrożenie podchodzą do kwestii budowy metra w Krakowie. Koncentrują się natomiast na poprawie funkcjonowania istniejącej już komunikacji zbiorowej, opartej na liniach autobusowych i tramwajowych.

Nie jest jednak wykluczone, że w najnowszym projekcie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Krakowa, który powinien być gotowy do końca 2012 r., znajdzie się miejsce dla metra. Istnieje więc szansa, że w 2050 r. wsiądziemy do pierwszego wagonu metra w Krakowie.

Polecamy
Wasze metro
Mapa natężeń
Pociągi
Historia metra
Linie
W krakowskim Metrze, śmiało mogłoby znajdować się 5 linii. Jedna z nich łączyłaby najbardziej oblegany w komunikacji miejskiej szlak wschód-zachód.
więcej...
Mapa Metra
Jest wiele wariantów ułożenia tras i stacji Metra w Krakowie. W tym dziale można zobaczyć mapę prezentującą jeden z nich.
więcej...
Mapa natężeń
Mapa tworzona jest na podstawie głosów użytkowników serwisu, którzy wybierają odcinki z hipotetycznej sieci metra, którymi podróżowaliby najczęściej.
więcej...
Pociągi
Jakie pociągi obsługiwałyby krakowskie Metro? Nowe? Używane? Odkupione od innego miasta?
więcej...
Tunele
Wbrew pozorom zbudowanie sieci metra w Krakowie wcale nie byłoby takie skomplikowane. Aby uruchomić pełną sieć, trzeba byłoby wydrążyć tylko ok. 12 tuneli podziemnych między stacjami.
więcej...
Komentarze